fredag 20 juli 2012

De fria upplevelserna

Shahrnush Parsipur ”De fria upplevelserna” Förlag; Iran Open Publishing Group. Stockholm 2012 Översättning: Robab Moheb
”De fria upplevelserna” skrevs 1970 men publicerades inte först 1978. ”De fria upplevelserna” är en ung kvinnas berättelse. Hon är intresserad av litteratur och poesi. En dag är hon på promenad och möter en man i regnkappa. Mannen dansar i regent eller så som Parsipur beskriver ”något liknade dans, krumbuktade/…/ B berättade för mig att han alltid kände en underlig känsla i regnet; ”till exempel Ibland hör jag slag av trummor, dunk, dunk, då måste jag dansa. Går det att höra trummor och inte dansa?” Den unga kvinnan närmar sig B/mannen och beundrar hans sätt att röra sig. De blir intresserade av varandra och börjar umgås. Berättelsen beskriver en generations förställningar om världen hur den bör vara. Det handlar om önskan om fridsamhet och drömmar om frihet och emancipation. ”Jag har en egen teori om det. Det är så att vissa planeter är negativa och vissa positiva, vår framtid finns i de positiva planeterna och vår dåtid i de negativa. Och så byter dagarna plats från planet till planet tills de når nu- et och här/…/ Vet du, jag tänker inte på de positiva och negativa planeterna. Det var länge sedan jag lärde mig att leva i nuet. Om det snöar och rummet är varmt då kan jag stanna kvar i sängen i miljontals år och lyssna till en kokande kanna på kaminen. Du kan inte ana hur skönt det kan kännas”, skriver Parsipur. Men dagens omständigheter och vardagens tristess gör att de unga människor som är fulla med drömmar, spinner nät kring sig i slutändan. Boken kan köpas: amazon ABeBooks.com adlibris.com Det går att lånas: Stockholms stadsbibliotek 2. Stockholms stadsbibliotek

2 kommentarer:

  1. Det går att köpa:
    adlibris:
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=918613146X

    SvaraRadera
  2. abBook.com
    http://www.abebooks.com/products/isbn/9789186131463

    SvaraRadera