måndag 13 februari 2012

L och D


Sju hungriga pudlar
sju hungriga perser
putar med sina hungriga munnar
under min hud.
Och tiden är knappt tilltagen.
Och skorna är inte makar.
Och kläderna är malsöndra.
Och köpcentret är ett magnetiserande fält.
Och jag vet inte hur jag ska spotta upp mig
när pudlarna visar sig med jämmerskri
när perserna visar sig med jämmerskri
när huden visar sig med jämmerskri
när kroppen visar sig med jämmerskri
och vardagssprången slår sina lovar kring mig
den ligger främst
den ligger aldrig i vida fältet
den är en staty i liggande ställning
och vertikal på en och samma gång
den är en grym grind alltid på glänt
men den går i baklås så fort jag rör den
den är en ligatur av bokstäverna L & D (Livet och Döden)
här finns en vestibul med färgglada
och trista bakhåll
här ligger solen på
här ligger skuggor på
här finns drömmar i legio
att föra in en dos optimism
och aldrig förflytta ögat ditåt
pudlar och perser sitter still
med tomma munnar…
2012-02-07

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar