onsdag 2 december 2020

xârej àz goud (Out of the Circle)


 


  • Publisher ‏ : ‎ L'Aleph (January 1, 2021)
  • Language ‏ : ‎ Persian
  • Hardcover ‏ : ‎ 420 pages
  • ISBN-10 ‏ : ‎ 9176379418
  • ISBN-13 ‏ : ‎ 978-9176379417

"Out of the Circle" begins with a simplistic look at poetry and poets. The protagonist, who in her mind saw the poet as a prophetic human being, after meeting the poets living in Sweden, all his beliefs and mentality towards poetry and poets collapsed. The story of "Out of the Circle" is indeed a qualitative critique of the literary community. Using bittersweet humour, the author tries to flip the narcissistic body of poets and writers while tickling the mind of the reader. "Out of the Circle" is the first volume of a trilogy. The next two volumes are dedicated to the role of the cyber world in the literary community and the relations of poets and writers inside and outside the country.


خارج از گود

سایه، شاعری چهل ساله است که روزی بنا به انگیزه ­های فردی و اجتماعی تصمیم به مهاجرت می­گیرد. مقصد او کاناداست. پس به استانبول می­رود و بر حسب اتفاق استانبول پلی می­شود میان سرزمین مادری و سرزمین جدیدش سوئد. سایه با نام مستعار آتریسا قدم به خاکی می­ گذارد که اگرچه کعبه­ آمال و آرزوهایش نیست اما امید دارد در آن کشور با انتشار اولین دفتر شعرش آرزوی قلبی­اش را برآورده کند. او که از تمام دارایی ­هایش یک چمدان لباس با خود دارد و دستنوشته­ دفتر «شبنمی در حباب»، در نخستین تلاش برای یافتن ناشری قابل اعتماد، با نشر سیمرغ آشنا می­ شود. پیامد این آشنایی، هیچ نیست جز مگر فروریختن کاخ آمال و آرزوهایش.

سایه (آتریسا) آدرس انتشارات سیمرغ را از یک جوان فروشنده میگیرد. این انتشارات پاتوق شاعران ایرانی ساکن استکهلم است. در این­جاست که سایه با ده ها شاعر از آن جمله با اروند آشنا می­شود. آشنایی با اروند با چنان سرعتی از نخستین آرزوی سایه که چاپ «شبنمی در حباب» بود، پیشی می­گیرد که بدل به عشقی عمیق و ماندنی می­شود. منتها دست رقم زننده حوادث برای این زوج عاشق مصائب و موانعی در نظر گرفته، که عبور از هر یک، قوای خلاقه­ ای می­طلبد که دست کمی از آفرینش شعر ندارد.

«خارج از گود» با نگاه ساده­ انگارانه سایه به شعر و شاعران آغاز می­شود. او که در ذهنش شاعر را انسانی پیامبرگونه می­دید، متعاقب آشنایی با شاعران ساکن سوئد کل باورها و ذهنیتش نسبت به شعر و شاعران درجا فرو می­پاشد.

 داستان «خارج از گود» به واقع یک نقد کیفی است بر جامعه ادبی. نویسنده با بهره گیری از طنز تلخ و شیرین می­کوشد در عینی که ذهنیت خواننده­اش را غلغلک می­دهد، تلنگری بز­ند بر پیکر خودشیفته­ شاعران و نویسندگان.

«خارج از گود» اولین جلد یک تریلوژی است. دو جلد بعدی آن اختصاص دارد به نقش دنیای سایبری در جامعه­ ادبی، روابط شاعران و نویسندگان درون و برون مرزی کشور.


Persiska

Pedagogik

Talbok: Xârej àz goud Robab Moheb 2023, Svenska, Talbok “Ut ur cirkeln” beskriver hur huvudpersonen, en iransk författare i Sverige, får sin tro på poesin och poeten som profetisk röst spolierad, efter att ha umgåtts med diktarkollegor i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar